Universiti Malaya Bakal Merealisasikan Pendidikan Globalnya di China Melalui Pusat Latihan Dalam Bidang Berteknologi Tinggi

Kuala Lumpur: Delegasi Universiti Malaya yang diketuai oleh Naib Canselor Universiti Malaya, Profesor Dato’ Seri Ir. Dr. Noor Azuan Abu Osman telah mengadakan perbincangan yang produktif bersama Duta Besar China, Tuan Yang Terutama Ouyang Yujing di Kedutaan Republik Rakyat China di Malaysia pada 15 Januari 2024.

Menurut Profesor Dato’ Seri Ir. Dr. Noor Azuan Abu Osman, lawatan ini memberi tumpuan kepada bidang utama seperti menubuhkan Universiti Malaya Global Education di China dan mewujudkan pusat latihan di Universiti Malaya dalam bidang teknologi tinggi seperti Kepintaran Buatan, 5G, E -perdagangan, Ekonomi Hijau, Ekonomi Digital dan Pembuatan Tertinggi oleh industri/syarikat multinasional terkemuka di China.

“Melalui lawatan ini juga, satu MoU melalui negara-negara ini akan diwujudkan dalam Pendidikan Tinggi antara Malaysia dan China. Lawatan ini juga menjadi platform penting bagi usaha berterusan Universiti Malaya untuk mengukuhkan hubungan dengan universiti terhormat di China.

“Kejayaan pertemuan antara Universiti Malaya dan Tuan Yang Terutama Ouyang Yujing menandakan satu kejayaan, kerana Universiti Malaya menjadi universiti Malaysia pertama yang melawat Kedutaan China,” kata Profesor Dato’ Seri Ir. Dr. Noor Azuan Abu Osman.

TYT menyatakan sokongan padu terhadap Universiti Malaya, menjangkakan bahawa kerjasama dalam pendidikan tinggi antara Malaysia dan China akan terus berkembang, terutamanya apabila kedua-dua negara meraikan ulang tahun ke-50 hubungan dua hala mereka pada 2024.

Turut Mengiringi lawatan ini ialah Profesor Dr. Yatimah Alias; Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa), Profesor Ir. Dr. Ramesh Singh Kuldip Singh; Timbalan Naib Canselor (Pembangunan), Profesor Dr. Yvonne Lim Ai Lian; Penolong Naib Canselor (Jaringan Global), Profesor. Madya Dr Noor Zalina Mahmood; Pengarah (Malaysia) Institut Kong Zi Universiti Malaya, dan Cik Zhao Wanzhen; Pengarah (China), Institut Kong Zi Universiti Malaya.

Malay News
Corporate Desk