Serangan beruang meningkat, Jepun longgarkan undang-undang perburuan

Serangan beruang meningkat, Jepun longgarkan undang-undang perburuan

TOKYO – Susulan peningkatan kes serangan beruang, Jepun mahu memudahkan tindakan menembak haiwan tersebut di kawasan perumahan.

Pada tahun ini hingga April, terdapat rekod 219 serangan beruang di negara ini dengan enam daripadanya membawa maut, menurut data rasmi.

Serangan maut terus berlaku dalam beberapa bulan kebelakangan ini kerana beruang memasuki kawasan perumahan dan menjadikan manusia sebagai mangsa.

Bilangan beruang telah meningkat semula apabila populasi manusia Jepun semakin tua dan semakin mengecil, terutamanya di luar bandar.

Akibatnya banyak kes penduduk diserang.

Di bawah undang-undang semasa, pemburu berlesen boleh menembak selepas kelulusan pegawai polis dan kini Kerajaan Jepun bercadang untuk menyemak semula undang-undang pada sidang Parlimen akan datang supaya senjata itu boleh digunakan dengan lebih bebas.

Sebagai contoh, pemburu akan dibenarkan menembak jika terdapat risiko kecederaan manusia, seperti apabila beruang memasuki bangunan.

Tetapi pemburu berhati-hati. “Adalah menakutkan dan agak berbahaya untuk bertemu dengan beruang. Tidak pernah dijamin bahawa kita boleh membunuh beruang dengan menembak.

“Jika kita terlepas detik penting untuk menghalang beruang itu daripada bergerak… ia akan lari dan mungkin menyerang orang lain,” tambahnya. “Jika ia kemudian menyerang seseorang, siapa yang akan bertanggungjawab untuk itu?,” kata Satoshi Saito, Pengarah Eksekutif Persatuan Pemburu Hokkaido.

Hokkaido kini telah mencetuskan masalah selepas populasi beruang semakin meningkat.

Pulau utama paling utara di negara itu mempunyai penduduk yang jarang tetapi populasi beruangnya meningkat lebih daripada dua kali ganda sejak 1990, menurut data kerajaan.

Ia kini mempunyai kira-kira 12,000 beruang coklat, yang diketahui lebih agresif daripada beruang hitam, yang mana terdapat kira-kira 10,000 ekor di Jepun mengikut anggaran pakar.

Kerajaan tempatan telah mencuba strategi yang berbeza untuk menjauhkan diri daripada beruang.

Ada yang beralih kepada serigala robot, lengkap dengan mata merah dan lolongan menyeramkan, manakala di tempat lain di negara ini mereka sedang menguji sistem amaran kecerdasan buatan.

Pekan Naie di Hokkaido telah cuba mengupah pemburu dengan bayaran 10,300 yen (AS$64) sehari untuk meronda di jalanan, memasang perangkap dan membunuh haiwan itu jika perlu.

Tetapi terdapat sedikit orang yang mahu melakukan pekerjaan itu kerana berisiko tinggi, gaji tidak cukup menarik dan ramai pemburu adalah warga emas.

“Ia tidak berbaloi dengan masalah kerana berhadapan dengan beruang akan mempertaruhkan nyawa kita,” kata seorang pemburu berusia 72 tahun dari kawasan itu kepada akhbar The Asahi Shimbun, menyamakan pertemuan dengan beruang coklat seperti “bertempur dengan komando tentera Amerika Syarikat”.

Pada bulan Mei, dua pegawai polis di wilayah utara Akita cedera parah diserang beruang ketika cuba mengambil mayat yang diserang beruang di hutan berkenaan. – Agensi