Sektor swasta, kerajaan perlu bergerak sebagai satu pasukan – PM

Sektor swasta, kerajaan perlu bergerak sebagai satu pasukan – PM

am@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Sektor swasta digalakkan untuk bekerja sebagai satu pasukan dengan kerajaan dalam memainkan peranan aktif bagi membantu mempercepatkan lagi kejayaan negara melalui aspek ekonomi dan pelaburan.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, walaupun Malaysia pernah kehilangan ‘masa’ sebelum ini, namun negara mempunyai keupayaan dan sumber, dalam meletakkan ekonomi negara pada landasan sebenar.

“Saya benar-benar meminta sokongan berterusan dari pihak swasta dan kerjasama sebagai satu pasukan untuk menjadikan Malaysia negara berjaya di dunia.

“Saya fikir beberapa siri perbincangan dan dialog antara kementerian dan sektor swasta pastinya membantu dalam memastikan kita berjaya,” katanya ketika berucap pada sambutan ulang tahun Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia (NCCIM) ke-62, di sini, hari ini.

Pada majlis itu, Perdana Menteri turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM1 juta kepada NCCIM bagi menghargai sumbangan organisasi itu dalam menggalakan kemasukan pelaburan asing ke negara ini.

Hadir sama Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, Menteri Digital, Gobind Singh Deo dan Presiden NCCIM, Tan Sri Soh Thian Lai.

Pada masa sama, Perdana Menteri berkata, semua pihak tidak boleh leka dengan kestabilan politik yang wujud pada ketika ini.

Sebaliknya beliau berkata, kestabilan itu perlu digunakan untuk perubahan antaranya reformasi institusi termasuk melaksanakan dasar tidak popular yang mana ia penting untuk memastikan kejayaan negara.

“Dasar yang tidak popular itu termasuklah tarif elektrik (penyelarasan) dan rasionalisasi, tetapi ia perlu dilakukan.

“Rasionalisasi itu baik untuk ekonomi namun sukar dari aspek politik, tetapi untuk menyelamatkan negara daripada ketirisan yang menyebabkan kehilangan berbilion ringgit kita perlu lakukannya,” katanya.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Scroll to Top