Peminat England kecewa, perlu tunggu lagi

Peminat England kecewa, perlu tunggu lagi

London: Peminat England yang berkumpul di London merasai kesedihan seperti biasa apabila penantian selama 58 tahun untuk memenangi trofi utama lelaki berterusan selepas Sepanyol menjaringkan gol lewat dalam final Euro 2024.

“Saya benar-benar kecewa, sangat sedih,” kata Nadia Alya, 21 tahun, yang dibaluti dengan bendera England, kepada AFP di tangga Dataran Trafalgar, mercu tanda London.

“Saya berharap untuk kemenangan, satu keajaiban dalam minit terakhir,” tambahnya.

Selepas beberapa dekad prestasi yang kurang memuaskan, England kini hampir mencapai kejayaan di bawah pengurus Gareth Southgate dalam dua Euro terakhir, selepas kalah dalam sepakan penalti kepada Itali di final yang lalu.

Harapan mula timbul apabila Cole Palmer menjaringkan gol penyamaan pada separuh masa kedua untuk mengikat kedudukan 1-1, tetapi gol kemenangan Mikel Oyarzabal pada minit ke-86 menghancurkan impian mereka.

“Saya rasa teruk, sangat kecewa,” kata Owen Jack, 17 tahun.

“Sekarang sudah tiba masanya untuk Southgate berundur,” tambahnya, mencadangkan bahawa seorang pemimpin baru diperlukan untuk membawa England ke tahap yang lebih tinggi.

Peminat berkumpul di London beberapa jam sebelum sepak mula, memenuhi pub di ibu kota dan berharap untuk menyemarakkan jalan-jalan dengan pesta besar.

Sorakan dari pub sekitar Trafalgar Square datang dan pergi apabila permainan beralih arah, manakala yang lain menonton melalui telefon mereka di luar.

Keadaan yang sama berlaku di O2 Arena di timur London, di mana ribuan peminat yang berpakaian dengan jersi dan bendera England menonton perlawanan di skrin besar.

© New Straits Times Press (M) Bhd