Pemilik rokok jenama Malboro jual pegangan dalam syarikat ‘inhaler’

Pemilik rokok jenama Malboro jual pegangan dalam syarikat ‘inhaler’

LONDON – Syarikat gergasi tembakau yang mengeluarkan rokok jenama Marlboro, Philip Morris International (PMI) telah menjual syarikat inhaler pada harga rendah.

PMI telah menurunkan harga Kumpulan Vectura kepada 150 juta pound (AS $198 juta) hanya tiga tahun selepas membelinya dalam perjanjian bernilai lebih daripada 1 billion pound.

Keputusan PMI untuk membeli Vectura, yang membuat inhaler untuk merawat penyakit berkaitan paru-paru seperti asma, dikritik sebagai hipokrit.

Bagaimanapun, PMI mempertahankan langkah itu sebagai sebahagian daripada strateginya untuk menjauhi rokok dan ke arah perniagaan “bebas asap rokok” seperti vape.

PMI mengumumkan penjualan kepada firma elektronik Molex Asia Holdings pada hari Rabu berkata, ia melepaskan Vectura “daripada beban yang tidak munasabah akibat kekangan luaran dan kritikan yang berkaitan dengan pemilikan kami”.

Perjanjian itu, yang masih memerlukan kelulusan kawal selia, akan menyaksikan Molex membayar yuran pendahuluan sebanyak 150 juta pound dan “potensi pembayaran tertunda sehingga 148 juta pound “jika keperluan tertentu dipenuhi.

Ketua Eksekutif PMI Jacek Olczak juga berkata, syarikat itu kekal “komited untuk memacu inovasi dalam ruang ini dalam jangka panjang”, mencadangkan ia tidak beralih sepenuhnya daripada sektor penyedut.

Pembelian Vectura adalah sebahagian daripada dorongan PMI ke arah “dunia bebas asap rokok”.

PMI berkata, ia mahu dua pertiga daripada jualannya datang daripada jualan bukan rokok menjelang 2030.

Bagaimanapun, badan amal kesihatan telah menyuarakan keraguan tentang komitmen PMI memandangkan berbilion pound masih diperoleh daripada jualan rokok.

Keputusan kewangan terkini untuk tiga bulan hingga akhir Jun menunjukkan lebih daripada 60% daripada AS$9.47 bilion jualannya dari hasil rokok.

Sepanjang tempoh itu, PMI menyumbang 23.6% daripada pasaran rokok global mengikut hasil. – Agensi

Scroll to Top