Pelarian Palestin sudah tiada tempat untuk pergi – UNRWA

Pelarian Palestin sudah tiada tempat untuk pergi – UNRWA

ISTANBUL – Agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pelarian Palestin (UNRWA) berkata, para pelarian di Semenanjung Gaza menghadapi keadaan yang teruk tanpa tempat selamat untuk mencari perlindungan.

“Keluarga Palestin di #GazaStrip tidak mempunyai tempat yang selamat untuk dituju,” kata UNRWA di X.

Agensi itu juga memetik jurucakapnya di Gaza, Louise Wateridge, dalam temu bual dengan The New York Times berkata: “Mereka (pelarian) berada dalam kitaran kematian dan perpindahan yang tidak berkesudahan.”

“Pelarian di sini menyatakan mereka sudah hilang harapan dan kemahuan, berhadapan dengan satu lagi perpindahan paksa dan langsung tiada kepastian akan keselamatan,” kata Wateridge.

Menurutnya, para pelarian sudah hilang keupayaan untuk bergerak setelah berdepan dengan peperangan sejak lapan bulan lalu.

“Mereka sangat letih, mereka letih, mereka kekurangan zat makanan. Mereka juga dalam keadaan sangat lemah, terdapat lebih banyak kecederaan, terdapat kurang ubat yang tersedia, kurang buah segar, kurang air,” tambahnya.

Jurucakap tentera Israel, Avichay Adraee pada hari Isnin menggesa agar rakyat Palestin dari kawasan timur Khan Younis berpindah ke al-Mawasi di Rafah.

Israel meneruskan serangan kejam ke atas Gaza sejak serangan 7 Oktober 2023 oleh kumpulan Hamas.

Lebih 38,000 rakyat Palestin di Gaza sejak itu telah terbunuh, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan kawasan yang luas di wilayah itu berada dalam runtuhan di tengah-tengah sekatan yang melumpuhkan bekalan makanan, air bersih dan ubat-ubatan.

Israel telah dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, yang keputusan terbarunya mengarahkannya menghentikan serta-merta operasi ketenteraannya di bandar selatan Rafah, yang mana lebih sejuta rakyat Palestin telah mencari perlindungan daripada perang sebelum ia diceroboh pada 6 Mei lalu. – Agensi