Pegawai tentera AS letak jawatan, rasa bersalah terlibat dalam serangan Gaza

Pegawai tentera AS letak jawatan, rasa bersalah terlibat dalam serangan Gaza

WASHINGTON – Seorang pegawai tentera Amerika Syarikat (AS) meletak jawatan sebagai protes sokongan Washington terhadap perang Israel ke atas Gaza.

Dalam surat peletakan jawatannya, pegawai agensi perisikan pertahanan itu berkata, “sokongan yang hampir tidak sepatutnya” oleh AS untuk Israel “membolehkan dan memperkasakan pembunuhan dan kebuluran puluhan ribu rakyat Palestin yang tidak bersalah.”

Surat peletakan jawatan Harrison Mann yang diterbitkan di LinkedIn itu tidak menolak tugasnya turut menyumbang kepada konflik di Gaza sebelum ini,

“Inilah yang telah menyebabkan saya rasa malu dan rasa bersalah luar biasa. Sokongan tanpa syarat ini juga menggalakkan peningkatan melulu yang berisiko peperangan yang lebih meluas,” tambahnya.

Bulan lalu, Hala Rharrit, jurucakap Jabatan Negara AS untuk Timur Tengah dan Afrika Utara, juga meletak jawatan sebagai membantah dasar pentadbiran Joe Biden di Semenanjung Gaza.

Rharrit telah bekerja dalam pelbagai peranan di Jabatan Negara sejak 2005 dan merupakan jurucakap untuk Timur Tengah dan Afrika Utara sejak Ogos 2022, menurut halaman LinkedInnya.

Beliau adalah pegawai Jabatan Negara ketiga yang telah meletak jawatan secara terbuka sejak 7 Oktober 2023 selepas Annelle Sheline, pegawai hal ehwal luar di Biro Demokrasi, Hak Asasi Manusia dan Buruh, mengumumkan peletakan jawatannya bulan lalu dan Josh Paul, bekas pengarah Biro Politik-Hal Ehwal Tentera, mengumumkan peletakan jawatannya secara terbuka pada 19 Oktober 2023.

Israel telah melancarkan serangan ketenteraan ke atas Gaza sejak serangan rentas sempadan 7 Oktober oleh kumpulan Palestin Hamas yang mengorbankan kira-kira 1,200 orang.

Lebih daripada 35,000 rakyat Palestin telah terbunuh, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan 78,700 yang lain cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan keperluan yang teruk.

Lebih tujuh bulan selepas perang Israel, kawasan Gaza musnah sama sekali, mendorong 85% penduduk di wilayah itu berpindah-randah di tengah-tengah sekatan makanan, air bersih dan ubat-ubatan. – Agensi

Scroll to Top