Pearly-Thinaah kempunan rangkul kejuaraan

Pearly-Thinaah kempunan rangkul kejuaraan

sukna@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Hasrat untuk beregu wanita negara, Pearly Tan-M Thinaah untuk mendapatkan kejuaraan pertama tahun ini tidak kesampaian apabila tewas kepada pasangan tuan rumah, Jeong Na Eun-Kim Hye Jeong di Terbuka Korea, sebentar tadi.

Meskipun Pearly-Thinaah diletakkan sebagai pilihan keempat tetapi mereka terpaksa akur tewas straight set 12-21, 11-21 di Stadium Tertutup Mokpo.

Pasangan kesembilan dunia itu bermula agak baik di awal permainan namun ketika kedudukan terikat 11-11, Na Eun-Hye Jeong berjaya mengambil kesempatan untuk mendapatkan tujuh mata berturut-turut sekali gus menutup permainan dengan begitu selesa.

Sokongan dan jeritan ‘Here We Go’ penonton di stadium menyaksikan pilihan keenam kejohanan itu terus mempamerkan permainan konsisten dan tidak memberi ruang begitu banyak untuk wakil negara mendapatkan mata.

Pasangan ranking ke-20 dunia itu terus mengawal gelanggang dengan begitu selasa selain di tambah dengan kesilapan mudah wakil negara untuk membolehkan wakil tuan rumah meraih kejuaraan di halaman sendiri.

Kemenangan di final itu membolehkan Na Eun-Hye Jeong merekodkan kemenangan 3-1 ke atas Pearly-Thinaah sepanjang pertemuan mereka.

Kekalahan itu juga menyaksikan Pearly-Thinaah gagal mengikut jejak langkah beregu campuran negara, Chen Tang Jie-Toh Ee Wei yang muncul juara di kejohanan yang sama.

Untuk rekod, kali terakhir Pearly-Thinaah layak ke pusingan akhir di Terbuka Hong Kong pada September tahun lalu.

© New Straits Times Press (M) Bhd