Pasukan Interim PBB di Lubnan ditembak tentera Israel

Pasukan Interim PBB di Lubnan ditembak tentera Israel

ANKARA – Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa di Lubnan (UNIFIL) telah terkena tembakan tentera Israel pada hari Sabtu.

Tembakan itu berlaku ketika pasukan berkenaan sedang membuat rondaan berhampiran perkampungan Aytaroun di selatan Lubnan.

“Tiada pasukan pengaman cedera, tetapi kenderaan itu rosak. Insiden ini berlaku semasa tempoh agak tenang di sepanjang Jalur Biru,” kata UNIFIL di platform media sosial X.

Garis Biru ialah garisan yang ditetapkan oleh PBB untuk pengunduran tentera Israel dari Lubnan pada tahun 2000.

“Kami mengecam tindakan ini dan menekankan tanggungjawab pihak-pihak untuk melindungi pasukan pengaman, mencegah risiko yang tidak perlu kepada mereka yang berusaha untuk mewujudkan kestabilan.

“Kami mengingatkan pihak-pihak tentang kewajipan mereka untuk melindungi pasukan pengaman dan mengelak daripada meletakkan lelaki dan wanita yang sedang bekerja dan berusaha memulihkan kestabilan dalam risiko,” katanya.

Ketegangan telah memuncak di sepanjang sempadan antara Lubnan dan Israel di tengah-tengah tembakan berselang-seli antara tentera Israel dan Hizbullah dalam pertempuran paling maut sejak kedua-dua pihak berperang secara besar-besaran pada 2006.

Ketegangan sempadan berlaku di tengah-tengah serangan tentera Israel di Semenanjung Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh kumpulan Palestin Hamas pada 7 Oktober lalu.

Gencatan senjata selama empat hari antara tentera Israel dan Hamas berkuat kuasa pada pagi Jumaat di semua kawasan Semenanjung Gaza, menghentikan sementara serangan untuk pertukaran tahanan dan penghantaran bantuan kemanusiaan. – Agensi