Paris beri penghormatan kepada Rebecca

Paris beri penghormatan kepada Rebecca

Paris: Ibu kota Perancis akan memberi penghormatan kepada atlet Olimpik Uganda, Rebecca Cheptegei, yang dibakar oleh teman lelakinya, dengan menamakan sebuah kemudahan sukan sempena namanya, umum Datuk Bandar Paris, Anne Hidalgo.

Pelari maraton itu, yang bertanding di Paris 2024 bulan lalu, meninggal dunia semalam, empat hari selepas dia disiram dengan petrol dan dibakar oleh teman lelakinya di Kenya, dalam serangan terbaharu terhadap atlet wanita di negara berkenaan.

Atlet berusia 33 tahun itu, yang menamatkan perlumbaan di tempat ke-44 dalam penampilan Olimpik pertamanya, mengalami terbakar lebih daripada 75 peratus tubuhnya dalam serangan hujung minggu lalu lapor media Kenya dan Uganda.

“Dia memukau kami di sini di Paris. Kami melihatnya. Kecantikannya, kekuatannya, kebebasannya, dan sangat mungkin kecantikan, kekuatan dan kebebasannya itulah yang tidak dapat diterima oleh orang yang melakukan pembunuhan ini,” kata Hidalgo kepada pemberita.

“Paris tidak akan melupakan dia. Kami akan menamakan sebuah tempat sukan untuknya supaya kenangan dan ceritanya kekal bersama kami dan membantu menyebarkan mesej kesaksamaan, yang juga mesej yang dibawa oleh Olimpik dan Paralimpik.”

Rebecca adalah wanita sukan terkenal ketiga yang dibunuh di Kenya sejak Oktober 2021.

Menteri Sukan Kenya, Kipchumba Murkomen, menggambarkan kematian Rebecca sebagai kehilangan ‘untuk seluruh wilayah’.

“Ini adalah saat kritikal—bukan hanya untuk meratapi kehilangan seorang Olimpian yang luar biasa, tetapi untuk berkomitmen mencipta masyarakat yang menghormati dan melindungi maruah setiap individu,” kata Pengerusi Suruhanjaya Atlet Uganda, Ganzi Semu Mugula.

© New Straits Times Press (M) Bhd