Kerajaan mendesak untuk mengesahkan tarikh SPM

Petaling Jaya: Ibu bapa dan pelajar yang gelisah mendesak pemerintah mendesak tarikh peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020 kerana mereka bimbang kenaikan kes Covid-19 baru-baru ini boleh menyebabkan kelewatan selanjutnya.
Pihak berkepentingan berharap peperiksaan SPM akan bermula pada 6 Januari seperti yang dijadualkan, walaupun banyak sekolah ditutup dan pelajar telah kembali ke pengajian dalam talian dengan lebih banyak negeri diletakkan di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (MCO).
Peperiksaan bertulis SPM pada mulanya dijadualkan pada 16 November hingga 7 Disember tetapi ditangguhkan ke 6 Januari hingga 9 Februari tahun depan kerana wabak tersebut.
Ketidaktentuan itu menyebabkan kesusahan pelajar, kata Presiden Persatuan Kolej dan Universiti Swasta Malaysia (Mapcu) Datuk Dr Parmjit Singh.
Kita perlu melakukan semua yang kita mampu untuk mempermudah kemajuan mereka (ke pendidikan tinggi), katanya kepada The Star. Dia menambah bahawa jika badan-badan antarabangsa yang lain dapat melakukan ujian GSCE O dan A Levels mereka, Malaysia juga harus dapat melakukannya dalam minat para pelajar.

Sekiranya peperiksaan diadakan seperti yang dijadualkan, Kementerian Pendidikan harus membuat strategi bersama-sama dengan Majlis Keselamatan Nasional (MKN), kata presiden Persatuan Institusi Pendidikan Swasta Nasional Prof Madya Elajsolan Mohan.
Ini akan membantu menghilangkan kerisauan di kalangan ibu bapa dan lebih penting lagi pelajar yang perlu menumpukan perhatian pada persiapan menghadapi peperiksaan, katanya sambil menambah bahawa SPM tidak boleh ditangguhkan lagi.

Pengetua sekolah kami sudah berada dalam dilema, berharap tidak ada perubahan pada tanggal, katanya, sambil menambah bahawa mereka akan mematuhi arahan dari pihak berkuasa mengenai tarikh peperiksaan.
Pengerusi Kumpulan Tindakan Ibu Bapa untuk Pendidikan Malaysia, Datin Noor Azimah Abdul Rahim berkata, prosedur operasi standard (SOP) yang jelas untuk peperiksaan SPM semasa wabak itu diperlukan, sekiranya kes Covid-19 meningkat sekarang.

Peperiksaan nasional yang paling penting yang akan diadakan selama pandemi harus diuji dengan cermat dan segera, dan waktu terbaik untuk mengujinya adalah semasa percubaan di mana penyesuaian masih dapat dilakukan.
Sayangnya, walaupun percubaan SPM ditangguhkan kerana perintah kawalan pergerakan bersyarat dan pentadbir sekolah bergegas mencari jalan terbaik untuk menjalankan percubaan, tambahnya.

Dia juga mengatakan bahawa menangguhkan peperiksaan akan membawa kesan domino besar ke depan kerana matrikulasi, kursus pra-universiti dan pengambilan Tingkatan Enam akan terjejas.
Ibu bapa dan pelajar juga bimbang kehilangan pelajaran di sekolah dan ada yang bergantung kepada pusat tuisyen, katanya.
Pengerusi Kumpulan Tindakan Ibu Bapa dalam Pendidikan Melaka, Mak Chee Kin berkata, ibu bapa tidak mahu kelewatan lagi dalam peperiksaan SPM dan ramai yang bimbang kerana pembelajaran dalam talian tidak terlalu berkesan.
Tidak ada arahan yang jelas dari kementerian dalam hal ini. SPM tidak boleh dijalankan sekiranya kawasan dan negeri tertentu masih di bawah CMCO, kata Mak.

Setiausaha Agung Kesatuan Kebangsaan Profesor Perguruan, Harry Tan berkata, para guru berada dalam kedudukan yang sukar kerana mereka harus berunding antara masa depan pelajar mereka dan keselamatan mereka.
Satu perkara yang pasti, guru akan sentiasa meletakkan minat pelajar di bawah jagaan mereka sebagai keutamaan mereka.

Sekiranya pelajar ketinggalan, yakinlah bahawa guru akan melakukan tahap yang terbaik agar pelajar mereka dapat mengikuti perkembangannya
Namun, dalam menghadapi wabak tersebut, guru akan mematuhi perintah pihak berwajib, katanya.

S. Sri Murugan, seorang guru bahasa Inggeris di sebuah sekolah menengah di Subang Jaya, mengatakan semuanya kabur.
Sekiranya semua orang mematuhi SOP dan garis panduan dengan ketat, dia optimis pelajar Tingkatan Lima akan dapat menduduki peperiksaan mereka tepat pada waktunya, tetapi dia mengatakan bahawa dia tidak akan terkejut jika SPM ditangguhkan.
Dia mempersoalkan logistik bagaimana peperiksaan SPM akan dijalankan.

Adakah guru akan bergerak untuk mengawasi peperiksaan atau adakah sekolah akan mengendalikan peperiksaan SPM dengan guru mereka sendiri?
Saya harap sekolah dibuka semula dengan pelajar Tingkatan Lima diberi keutamaan untuk bersekolah kerana ini adalah langkah terakhir mereka.
Benarkan mereka menyelesaikan percubaan mereka dan melalui pusingan terakhir semakan sebelum sekolah berakhir, katanya.
Kementerian Pendidikan mengatakan, pihaknya tidak mengulas mengenai perkara ini buat masa ini.
Ketika sekolah mula ditutup berikutan peningkatan kes Covid-19, Kementerian Pendidikan mengeluarkan senarai Soalan Lazim (FAQ) untuk sekolah dengan kes positif, sekolah di kawasan di bawah MCO bersyarat dan sekolah di zon merah dengan jangkitan di dalam komuniti. Soalan Lazim, yang dikeluarkan pada 14 Oktober, menyatakan bahawa peperiksaan percubaan dapat ditunda ke tarikh yang sesuai.

Source: The star
Malay News
Desk Report