Keadaan di Gaza adalah aib moral kepada semua – Guterres

Keadaan di Gaza adalah aib moral kepada semua – Guterres

WASHINGTON – Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres mengulangi tuntutannya agar untuk gencatan senjata di Semenanjung Gaza kerana situasi kemanusiaan di kawasan Palestin adalah “aib moral kepada kita semua.”

Guterres dalam satu kenyataan yang dibacakan oleh ketua kakitangannya, Courtenay Rattray berkata, terdapat keperluan untuk gencatan senjata kemanusiaan segera dan pembebasan tanpa syarat semua tebusan.

Kenyataan itu dibacakan pada mesyuarat mengenai Timur Tengah yang dipengerusikan oleh Menteri Luar Rusia Sergey Lavrov.

Guterres menyatakan perbincangan dengan Mesir, Qatar dan Amerika Syarikat (AS) untuk mencapai kesepakatan membebaskan tebusan dan mendapatkan gencatan senjata diteruskan dengan beberapa kemajuan yang dilaporkan.

“Pihak-pihak itu mesti mencapai perjanjian seperti itu sekarang. Situasi kemanusiaan di Gaza adalah aib moral kepada kita semua,” kata ketua PBB itu.

Beliau memberi amaran bahawa sistem sokongan kemanusiaan di Gaza hampir runtuh dan terdapat pecahan sepenuhnya ketenteraman awam.

Ketua PBB itu berkata, Tebing Barat dan timur Baitulmaqdis juga dalam keadaan berbahaya.

“Tahap keganasan yang tinggi berterusan termasuk oleh pasukan keselamatan Israel, peneroka, dan kumpulan bersenjata Palestin,” kata Guterres.

Oleh itu, beliau juga menggesa agar konflik dihentikan dan penyelesaian dilaksanakan untuk menamatkan pendudukan Israel.

“Dan perang yang dahsyat ini mesti berakhir. Kita mesti menumpukan semula untuk mencari penyelesaian politik yang akan menamatkan pendudukan dan menyelesaikan konflik selaras dengan undang-undang antarabangsa, dan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang berkaitan,” ujarnya.

Melanggar resolusi Majlis Keselamatan PBB yang menuntut gencatan senjata segera, Israel telah menghadapi kecaman antarabangsa di tengah-tengah serangan kejam yang berterusan ke atas Gaza sejak serangan 7 Oktober 2023 oleh Hamas.

Hampir 38,800 rakyat Palestin telah terbunuh sejak itu, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan lebih 89,100 cedera, menurut pihak berkuasa kesihatan tempatan.

Lebih sembilan bulan selepas serangan Israel, kawasan Gaza yang luas berada dalam runtuhan di tengah-tengah sekatan makanan, air bersih dan ubat-ubatan. – Agensi

Scroll to Top