Hujan lebat, angin kencang hingga November

Hujan lebat, angin kencang hingga November

PETALING JAYA: Hujan lebat berserta angin kencang dijangka berterusan sehingga awal November seterusnya akan digantikan dengan musim Monsun Timur Laut (MTL).

 

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia), Dr. Mohd Hisham Mohd. Anip berkata, ketika ini negara berada dalam fasa peralihan monsun dan keadaan cuaca selalunya tidak menentu berikutan keadaan angin yang bertiup secara tidak konsisten dari arah berbeza-beza.

 

Menurutnya, ribut petir berserta hujan lebat dan angin kencang dijangka boleh berlaku di kebanyakan tempat di seluruh negara.

 

“Hujan lebat dan angin kencang dijangka berterusan sehingga awal November, seterusnya akan digantikan pula dengan musim MTL.

 

“Cuaca ketika musim ini nanti lebih tertumpu di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung serta di selatan Sarawak dan timur Sabah,”katanya.

 

Terdahulu, akhbar melaporkan Malaysia diramal ber­depan perubahan cuaca melampau atau cuaca ekstrem seperti hujan lebat luar biasa dan kemarau panjang bermula tahun depan.

 

MTL yang dijangka bermula akhir Oktober ini berisiko membawa hujan lebih ekstrem disebabkan peningkatan suhu dunia, perubahan iklim dan pemanasan global.

 

Mengulas lanjut, Mohd. Hisham berkata, Malaysia masih menghadapi cuaca lembap ketika ini dan akan berterusan sehingga awal tahun hadapan.

 

“Musim kemarau biasanya hanya bermula pada penghujung Januari di negeri-negeri utara Semenanjung,” ujarnya.

 

Sementera itu, Felow Akademi Sains Malaysia, Dr. Fredolin Tangang berkata, perubahan cuaca di Malaysia disebabkan oleh pergerakan sistem tekanan yang rendah dan tinggi.

 

“Sistem tekanan rendah biasanya membawa hujan dan cuaca buruk, manakala sistem tekanan tinggi sering menyebabkan cuaca cerah dan stabil.

 

“Perubahan antara sistem ini boleh berlaku dalam tempoh singkat, menyebabkan berlaku perubahan cuaca yang ketara,” katanya. – UTUSAN

Scroll to Top