Hatrik Neymar membantu Brazil menang 4-2 ke atas Peru

Brazil: Satu hatrik dari Neymar membantu Brazil meraih kemenangan 4-2 ke atas Peru dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2022 di Lima pada hari Selasa dan menggerakkan penyerang Paris St Germain di tempat kedua di belakang Pele ketika menjaringkan gol sepanjang masa di negaranya senarai.

Pemain Peru, Andre Carrillo mendapat gol ketiganya dalam dua perlawanan untuk meletakkan pasukan tuan rumah di depan selepas enam minit dengan sepakan voli dari luar kotak penalti tetapi Neymar menyamakan kedudukan dari tempat dalam 28 minit setelah dia diasak.

Peru, yang tidak pernah mengalahkan Brazil dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia, melangkah ke depan lagi setelah 59 minit ketika rembatan Renato Tapia 25 meter terkena Rodrigo Caio sebelum melambung ke gawang, hanya untuk Richarlison menyamakan kedudukan lima minit kemudian.

Neymar meletakkan Brazil di depan dengan penalti lain dengan baki tujuh minit dan, setelah pemain Peru, Carlos Zambrano diusir, menjaringkan gol ke-64 antarabangsa ketika dia menusuk rumah pada waktu kecederaan sehingga menjadikannya 4-2.

Brazil mendahului kumpulan kelayakan Amerika Selatan dengan enam mata dari dua perlawanan.

– Reuters