Harimau serang lelaki Myanmar mungkin haiwan sama serang Adnan

Harimau serang lelaki Myanmar mungkin haiwan sama serang Adnan

am@hmetro.com.my

Ipoh: Harimau belang yang menyerang lelaki warga Myanmar di hutan berhampiran ladang cili di Jalan Raya Timur Barat (JRTB) Gerik-Jeli dekat Batu Melintang, Jeli, semalam disyaki haiwan sama menyerang mangsa yang maut di hutan dekat Bersia di Gerik, Selasa lalu.

Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Perak, Yusoff Shariff berkata, ia berdasarkan kedudukan dua lokasi kejadian yang hanya berjarak empat kilometer jika melalui JRTB, selain berlaku dalam tempoh singkat.

“Kita syak ia dilakukan oleh harimau yang sama walaupun kejadian membabitkan mangsa warga Myanmar hari ini berlaku di sebelah (dalam) Kelantan,” katanya ketika dihubungi.

Yusoff berkata, pihaknya kini bekerjasama dengan Perhilitan Kelantan dalam usaha menangkap haiwan liar itu dan memasang perangkap.

“Ya, kita sudah pasang perangkap. Perhilitan juga ingin menasihatkan kepada pengguna laluan JRTB Gerik-Jeli agar tidak berhenti di tepi jalan atas faktor keselamatan,” katanya.

Media melaporkan seorang lelaki warga Myanmar maut dengan paha kiri terputus, dipercayai diserang harimau ketika berada di belakang rumah kongsi di ladang cili di Batu 18, JRTB Jeli-Gerik, di Jeli, Kelantan.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Scroll to Top