Dua juta penduduk Bangladesh terjejas akibat banjir

Dua juta penduduk Bangladesh terjejas akibat banjir

KURIGRAM – Angka kematian akibat banjir di Bangladesh minggu ini meningkat kepada lapan orang manakala lebih dua juta penduduk pula terjejas selepas hujan lebat menyebabkan sungai-sungai besar melimpahi tebing.

Negara Asia Selatan berpenduduk 170 juta orang, bersilang dengan ratusan sungai mengalami banjir yang lebih kerap dalam beberapa dekad kebelakangan ini.

Perubahan iklim telah menjadikan hujan lebih tidak menentu dan mencairkan glasier di hulu di pergunungan Himalaya.

Dua remaja lelaki maut apabila sebuah bot karam dalam banjir di Shahjadur.

“Terdapat sembilan orang dalam bot kecil itu. Tujuh berenang ke tempat selamat. Dua budak lelaki tidak tahu berenang. Mereka lemas,” menurut polis.

Manakala tiga lagi terbunuh dalam dua insiden renjatan elektrik berasingan selepas bot mereka terjerat dengan wayar elektrik hidup dalam air banjir.

Tiga lagi maut dalam insiden berkaitan banjir berasingan di seluruh negara.

Kerajaan Bangladesh telah membuka beratus-ratus tempat perlindungan untuk orang yang dipindahkan oleh perairan dan menghantar makanan dan bantuan ke daerah yang dilanda teruk di wilayah utara negara itu.

“Lebih dua juta orang telah terjejas akibat banjir. 17 daripada 64 daerah di negara ini telah terjejas,” kata Kamrul Hasan, Setiausaha Kementerian Pengurusan Bencana Bangladesh.

Hasan berkata, keadaan banjir mungkin bertambah buruk di utara dalam beberapa hari akan datang dengan Brahmaputra, salah satu saluran air utama Bangladesh, mengalir melebihi paras bahaya di beberapa kawasan.

Di daerah Kurigram yang paling teruk dilanda, lapan daripada sembilan bandar luar bandar telah ditenggelami air banjir.

Hujan sukar diramalkan dan berbeza-beza, tetapi saintis berkata, perubahan iklim menjadikan monsun lebih kuat dan tidak menentu. – Agensi