Beribu-ribu penunjuk perasaan’menyambut’ ketibaan Netanyahu di AS

Beribu-ribu penunjuk perasaan’menyambut’ ketibaan Netanyahu di AS

WASHINGTON – Beribu-ribu penunjuk perasaan menyambut ketibaan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu di ibu negara Amerika Syarikat.

Gelombang protes itu bermula sejak Netanyahu tiba di Washington, D.C. lewat Isnin, sehari selepas Presiden Joe Biden menamatkan kempen pemilihan semula presidennya.

Ketika berpuluh-puluh penggubal undang-undang Demokrat enggan menghadiri ucapan Netanyahu pada sesi bersama Kongres, orang ramai berkumpul untuk membantah perang berterusan Israel di Semenanjung Gaza.

Mereka mengibarkan bendera Palestin, penunjuk perasaan melaungkan “Gencatan senjata sekarang.”

Mereka juga memegang papan tanda bertulis “Tangkap Netanyahu,” “Berdiri bersama Palestin! ‘Tamatkan Perang Sekarang!” dan “Genocide is Our Red Line.”

Perang tersebut telah membunuh hampir 40,000 rakyat Palestin, dan penunjuk perasaan menggesa gencatan senjata di kawasan yang dikepung itu.

Agensi Anadolu melaporkan, pada petang Selasa, ratusan penunjuk perasaan berkumpul di Cannon Rotunda di dalam bangunan Capitol.

Meraka melaungkan ‘Free Palestine’ dan berdemonstrasi menentang dasar Netanyahu di Semenanjung Gaza. Polis Capitol melaporkan bahawa kira-kira 200 orang telah ditangkap.

Ramai penunjuk perasaan turut berpiket di Hotel Watergate tempat Netanyahu menginap dan membuat bising untuk mengganggu tidurnya.

Sekurang-kurangnya dua penunjuk perasaan pro-Palestin telah ditangkap oleh polis di hadapan Union Station, manakala beberapa penunjuk perasaan cuba menaikkan bendera Palestin.

Media melaporkan, keselamatan telah diperketatkan di Washington.

Sebahagian besar kawasan Capitol ditutup kepada orang ramai, kerana beribu-ribu penunjuk perasaan dijangka membantah ucapan Netanyahu.

Kehadiran polis yang lebih besar dapat dilihat dan penutupan jalan bermula pada awal pagi.

Pita kuning “Barisan polis, jangan lintas” dipaparkan dengan jelas dan hanya kakitangan yang diberi kuasa, termasuk kakitangan dan wartawan, dibenarkan menyeberang.

Beratus-ratus penunjuk perasaan berhimpun pada Selasa di Cannon Rotunda di dalam bangunan Capitol untuk melaungkan dan berdemonstrasi menentang dasar Netanyahu di Semenanjung Gaza. – Agensi