Bekas Pekerja Dakwa 10 Tahun Tak Terima Gaji, GISBH Kena Bayar RM23,100 | Oh! Media

Bekas Pekerja Dakwa 10 Tahun Tak Terima Gaji, GISBH Kena Bayar RM23,100 | Oh! Media

Seorang bekas pekerja Global Ikhwan Service and Business Holding (GISBH) mendakwa tidak pernah menerima gaji sepanjang 10 tahun bekerja dengan syarikat itu.

Menurut laporan Buletin Utama, pada awalnya syarikat menggunakan sistem pembayaran mingguan antara RM50 hingga RM100.

Itu yang saya ingatlah waktu tu, sampai 2013 macam tu. Lepas itu 2014, saya sudah mula bekerja sepenuh masa, tiada gaji. Maknanya ia cuma beri makan minum dan tempat tinggal.- Katanya.

Bekas pekerja itu juga mendakwa terdapat ramai lagi pekerja lain yang menerima nasib sama. Akhirnya, beliau berhenti kerja dan membawa kes tersebut ke Mahkamah Buruh.

Pada 8 September lalu, mahkamah memerintahkan GISBH membayar RM23,100 sebagai sebahagian daripada tuntutan bekas pekerja itu.

Syarikat GISBH kini berdepan pelbagai dakwaan termasuk eksploitasi dan penderaan kanak-kanak. Dalam operasi khas Op Global, pihak berkuasa berjaya menyelamatkan 402 kanak-kanak dan remaja dari 20 rumah amal yang dikendalikan oleh syarikat tersebut.

Seramai 171 kakitangan, termasuk pengurus dan ustaz di rumah amal itu, turut ditahan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain, berkata polis mengesyaki kumpulan itu terlibat dalam aktiviti pemerdagangan orang dan kesalahan lain berdasarkan maklumat dan siasatan yang dijalankan.


Scroll to Top