Alif Teega didakwa salah guna harta program infaq iftar & korban berjumlah RM63,605.48

Alif Teega didakwa salah guna harta program infaq iftar & korban berjumlah RM63,605.48

Pempengaruh dan usahawan, Alif Teega didakwa atas dua pertuduhan salah guna harta bagi program infaq iftar dan korban yang berjumlah RM63,605.48 pada April dan Jun lalu.

Menurut laporan Sinar Harian, dia yang didakwa di Mahkamah Sesyen hari ini bagaimanapun mengaku tidak bersalah selain meminta untuk dibicarakan di hadapan Hakim, Azura Alwi.

Berdasarkan pertuduhan pertama, Alif atau nama sebenarnya Mohd Hazalif Mohd Hazani, 30, dituduh secara tidak jujur menyalahgunakan wang RM36,047.35 bagi tujuan infaq iftar di Makkah, Syria dan Palestin di CIMB Bank, KL Gateway, di sini pada 26 April lalu.

Alif Teega didakwa

Alif Teega didakwa

Artikel lain: Alif Teega didakwa esok atas 2 tuduhan salah guna dana awam

Untuk pertuduhan kedua pula, dia didakwa menyalahgunakan wang RM27,558.13 bagi program ‘Jom! sertai infaq daging Qurban’ di bank sama, 15 Jun lalu.

Difahamkan, lelaki terbabit boleh dihukum bawah Seksyen 403 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara antara enam bulan hingga lima tahun dan sebatan serta denda jika disabit bersalah untuk kedua-dua pertuduhan.

Alif Teega didakwa

Sumber gambar: FMT

Terdahulu, Alif dan isterinya, Aisyah Hijanah pernah direman selama empat hari di Mahkamah Majistret Putrajaya berhubung kesalahan salah guna kuasa untuk mendapatkan suapan.

Pun begitu, pasangan tersebut menafikan semua dakwaan tersebut.

Sumber: Sinar Harian (Nor Azlida Alimin)

Scroll to Top