6,000 pekerja Gaza terperangkap di Tebing Barat

6,000 pekerja Gaza terperangkap di Tebing Barat

TEL AVIV – Kira-kira 6,000 pekerja Palestin dari Gaza terperangkap di Tebing Barat selepas Kerajaan Israel membatalkan permit pekerjaan.

Menurut Kementerian Buruh Palestin, kumpulan itu juga kehilangan tempat tinggal di Tebing Barat dan sebahagiannya hidup dalam keadaan yang menyedihkan.

Kumpulan itu kini dibantu oleh Doctors Without Borders (MSF) yang hanya mampu memberi sokongan melalui sumbangan, termasuk ubat untuk penyakit tidak berjangkit dan juga sokongan kesihatan mental.

Salah seorang daripada mereka yang hanya mahu dikenali sebagai Ibrahim, 62 memberitahu MSF keadaan sekarang tidak akan sama seperti sebelum 7 Oktober iaitu tarikh Hamas menyerang Israel secara mengejut.

“Sebelum 7 Oktober, semuanya OK. Saya akan pergi bekerja di Ashdod. Kadang-kadang saya akan tidur di sana, dan kadang-kadang saya akan kembali ke Gaza untuk melawat keluarga saya dan tinggal bersama mereka,” katanya.

Beliau telah bekerja di Israel iaitu tanah yang dirampas dari Palestin selama 37 tahun.

Ibrahim bekerja mengecat rumah dan sebagai pekerja ladang di Ashdod iaitu sebuah bandar yang rampas Israel yang terletak kira-kira 35 hingga 40 kilometer di utara Gaza.

“Saya dilayan dengan baik, dan saya mempunyai ramai kawan Israel. Sehari sebelum serangan 7 Oktober, saya sedang minum kopi bersama kawan baik saya di tempat saya tinggal.

“Dia orang Israel, dan saya bertemu dengannya semasa membeli sayur-sayuran di pasar. Saya pernah membawa dia dan keluarganya buah-buahan dan sayur-sayuran dari Gaza. Keluarga kami juga cepat menjadi kawan,” katanya.

Menurut Ibrahim, pada 7 Oktober semasa sedang tidur seorang lelaki masuk ke bilik membelasah beliau dan rakannya dengan kayu.

“Mereka menjerit, ‘orang kamu membunuh kami di sini dan kamu tidur di rumah kami!’ Mereka melepaskan anjing mereka ke atas saya. Anjing menggigit dan mengoyak perut dan tubuh saya,” katanya.

Ibrahim berkata, dia ‘dikerjakan’ kira-kira 10 minit sebelum berjaya melarikan diri dan mengambil masa 30 minit lagi untuk sampai ke tempat yang selamat.

“Saya menelefon rakan Israel saya yang kemudian datang menjemput saya. Dia membawa saya ke rumah rakan lain, dan saya bersembunyi di sana selama 10 hari tanpa melihat matahari. Pada 18 Oktober, saya mendapat teksi dan datang ke Tebing Barat.”

Hussein tiba di Ramallah iaitu bandar utama Tebing Barat dan memutuskan untuk menuju ke utara ke Jenin, di mana banyak pusat yang dikendalikan oleh Pihak Berkuasa Palestin menampung ratusan penduduk Gaza yang dipindahkan.

Pasukan MSF pergi ke pusat-pusat tersebut untuk memberikan sumbangan perubatan, termasuk ubat-ubatan untuk penyakit tidak berjangkit dan menawarkan sokongan kesihatan mental.

Beberapa pesakit telah melaporkan kepada pasukan MSF bahawa mereka telah dipukul, dihina dan didera semasa ditahan oleh tentera Israel sejak 7 Oktober.

“Orang-orang di sini memang baik hati. Saya tidak menjangkakannya. Tetapi keluarga saya berada di bandar Gaza. Isteri dan anak-anak saya tinggal di sana. Kadang-kadang saya berjaya menghubungi mereka melalui telefon. Mereka memberitahu saya bagaimana keadaan di sana. Ia dahsyat.

“Saya hanya mahu hidup dengan aman. Kami tidak mahu menyusahkan sesiapa, dan kami berharap tiada siapa yang mengganggu kami. Untuk hidup aman dalam keluarga, anak dan cucu kita.

“Palestin adalah negara saya, di mana sahaja saya berada, ia adalah negara saya. Saya rindu untuk melihat keluarga saya di Gaza,” katanya.

Hussein percaya dia tidak akan dapat kembali ke Ashdod bandar tempat dia bekerja sejak berpuluh tahun dulu.-Agensi